ONDERHOUD & APK
Grote beurt
Een grote vindt meestal om de 30.000 tot 60.000 kilometer plaats, afhankelijk van het type voertuig en de aanbevelingen van de fabrikant. Dit is een meer uitgebreide beurt waarbij extra componenten worden gecontroleerd of vervangen. Deze beurt vereist meer tijd en is dus vaak duurder dan een kleine beurt.
Wat gebeurt er bij een grote onderhoudsbeurt?
Vervangen van de distributieriem: De distributieriem is cruciaal voor het synchroniseren van de draaiende onderdelen van de motor. Het niet tijdig vervangen kan leiden tot ernstige motorbeschadigingen.
Bougies vervangen: Bougies zorgen voor de ontsteking van het lucht-brandstofmengsel in de motor. Versleten bougies kunnen leiden tot startproblemen en een minder efficiënte motorwerking.
Vervangen van de brandstoffilter: Het brandstoffilter zorgt ervoor dat vuildeeltjes uit de brandstof worden gefilterd. Een verstopte filter kan leiden tot vermogensverlies of motorstoringen.
Koelsysteem controleren en bijvullen: Het koelsysteem wordt gecontroleerd op lekkages, de waterpomp wordt geïnspecteerd en de koelvloeistof wordt bijgevuld of vervangen.
Versnellingsbakolie vervangen: De olie in de versnellingsbak wordt vervangen om ervoor te zorgen dat de transmissie soepel blijft werken.
Uitlaat controleren: De uitlaat wordt op lekkages en roest gecontroleerd, om te voorkomen dat schadelijke gassen in de auto komen.
Remvloeistof vervangen: Remvloeistof verliest door de tijd heen zijn effectiviteit, dus het is belangrijk dit te vervangen om de remprestaties te waarborgen.
Kleine beurt
Een kleine onderhoudsbeurt is meestal nodig om de 10.000 tot 15.000 kilometer of om de 12 maanden, afhankelijk van wat eerst komt. Bij een kleine beurt ligt de focus op inspectie en vervanging van een aantal essentiële onderdelen die snel slijten of verouderen. De werkzaamheden zijn over het algemeen minder ingrijpend en goedkoper dan bij een grote beurt.
Wat gebeurt er bij een kleine onderhoudsbeurt?
Olie verversen en oliefilter vervangen: De motorolie is essentieel voor het goed functioneren van de motor. Het smeren van de bewegende onderdelen vermindert slijtage en voorkomt oververhitting.
Bandencontrole: De bandenspanning wordt gecontroleerd en de banden worden visueel geïnspecteerd op slijtage en schade.
Vloeistoffen controleren: Olie, koelvloeistof, remvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof en ruitensproeiervloeistof worden gecontroleerd en waar nodig bijgevuld.
Lucht- en cabinefilter vervangen: Het luchtfilter zorgt voor schone lucht in de motor, terwijl het cabinefilter de lucht binnenin het voertuig zuivert.
Remmen controleren: De remblokken, remschijven en de werking van het remsysteem worden gecontroleerd.
Batterij controleren: De accu wordt getest op de lading en de staat van de polen.
APK
Wat houdt de APK-keuring in?
De APK bestaat uit een uitgebreide inspectie van de technische staat van je voertuig. De keurmeester controleert of je auto voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid, milieu en verkeersgeschiktheid. Als de auto goedgekeurd wordt, ontvangt deze een keuringsbewijs en mag het voertuig weer voor een bepaalde periode de weg op.
De belangrijkste onderdelen die gecontroleerd worden tijdens de APK:
Remmen: Het remsysteem wordt grondig gecontroleerd. De keurmeester kijkt naar de werking van de remmen, de slijtage van de remblokken, de staat van de remleidingen en de remvloeistof.
Banden: De banden worden gecontroleerd op slijtage, beschadigingen en de juiste bandenspanning. De wettelijke minimum profieldiepte is 1,6 mm voor personenauto’s.
Verlichting: Alle verlichting van het voertuig wordt gecontroleerd, inclusief koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, remlichten en kentekenverlichting. Goed werkende verlichting is cruciaal voor de zichtbaarheid en veiligheid van de auto.
Uitlaatsysteem: Het uitlaatsysteem wordt geïnspecteerd op roest, lekkages en de algehele staat. Het is belangrijk dat er geen schadelijke gassen, zoals koolmonoxide, in de cabine komen.
Ruitenwisser en -sprayer: Het ruitenwissersysteem wordt gecontroleerd, evenals de werking van de sproeiers. Een goede werking van deze onderdelen is essentieel voor het behoud van zichtbaarheid, vooral in regenachtige omstandigheden.
Vering en ophangingssystemen: De keurmeester controleert de vering en schokdempers van de auto. Slijtage of schade aan de ophangingssystemen kan de wegligging en rijveiligheid beïnvloeden.
Uitlaatemissies: De uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2, wordt gecontroleerd om te zorgen dat het voertuig voldoet aan de milieueisen. Dit is vooral van belang bij oudere voertuigen, die mogelijk minder efficiënt zijn in hun brandstofverbruik en emissies.
Chassis en carrosserie: De algehele staat van het chassis, de ophangingssystemen en de carrosserie
